GURU FEQAH...untuk ibadah ZOHIR...mudah ditemui...NAMUN...GURU MURSYID...untuk ibadah BATIN...sulit dan jarang diTEMUi...Selagi jasad masih berNYAWA...guru MURSYID..ARIF BILLAH..afdhol di CARI..kerana Nabi MUHAMMAD SAW itu...GURU kepada orang MUKMIN bagi...zohir dan BATIN..berSALASILAH seperti..ilmu FEQAH juga...menggunakan HADIS berSANAD...Namun TUAN PUNYA blog ini pun BUKAN GURU MURSYID

AMARAN : jika tuan puan TAK FAHAM semasa membaca perkara yang TERTULIS di bawah ini...tolong jangan katakan ini AJARAN SESAT..kerana setiap ILMU itu...ALLAH SWT...tetap menjadikan AHLInya kepada ILMU itu. Jika kita TAK PAHAM..ilmu sains atau matematik...jangan kita..katakan pakar sains dan matematik...itu SESAT pulak.. SIAPA yang faham...berSYUKURlah kepada Allah SWT..

CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Sunday 30 September 2012

KASIH ALLAH Kepada KEKASIH NYA...


Cara Tuhan Membalas Kasih Terhadap Kekasih-Nya


 


Cara Tuhan membalas kasih terhadap kekasih-Nya tidak seperti manusia, 
Kalau manusia membalas kasih terhadap kekasihnya  diberi sesuatu yang menghiburkan atau menyukakan, 

Kalau berlaku disebalik itu, bukan membalas kasih namanya,

Berlainan sekali Tuhan terhadap kekasih-Nya,
Memberi kasih sungguh anih, tidak serupa dengan manusia, 

Tuhan memberi kasih terhadap cinta-Nya,  disusah-susahkan-Nya dengan bermacam-macam penderitaan,
Kekasih-kekasih Tuhan ialah para Rasul dan Ambiya dan  juga orang yang soleh dan bertaqwa sepanjang zaman, 

Kasih Tuhan terhadap mereka dimiskinkan, dibenci  orang, disakitkan, dihalang perjuangannya dan  diperangi, diburu oleh musuh-musuhnya, 

Meraka dibuang dan terbuang di negeri orang di dalam  kehidupan yang menyusahkan, mereka faham kasih Tuhan  terhadap mereka, 

Kerana itulah mereka redha, mereka boleh sabar di  dalam penderitaan, 

Bahkan rasa terhibur kerana Tuhannnya,
Kerana itulah Nabi pernah bersabda: "Bala yang paling dahsyat ditimpakan adalah kepada para Rasul dan Anbiya  dan Auliya" 

Kemudian mereka selepas itu mengikut peringkat yang diberikan iman kepada mereka, 

Semakin tinggi iman mereka, semakin berat bala ditimpakan kepadanya, 

Kalau kurang iman mereka, kurang pula bala,
Bala yang ditimpa kepada orang beriman mengikut tinggi  rendah imannya, 

Ada juga orang tidak beriman, fasik dan zalim,
Diberatkan ujian kepada mereka itu adalah kutukan Tuhan kepada mereka, 

Yang saya ceritakan ini hanya orang beriman sahaja,
Kalau seorang Islam tidak pernah dibala atau balanya ringan sahaja janganlah bergembira, 

Jangan-jangan mereka sudah tidak ada perhatian lagi  dari Tuhannya, 

Kerana itu takutlah dengan Tuhannya,
Kerana kasih Tuhan kepada hamba-Nya bukan macam manusia, 

Kasih Tuhan kepada hamba-Nya tersendiri caranya,
Orang bertaqwa sahaja yang faham tentang Tuhannya.

source: http://cahayamukmin.blogspot.com

Monday 17 September 2012

MAKAM..darjah..NAFSU MANUSIA..


Makam makam nafsu manusia

1. NAFSU AMMARAH (JAHAT)

Nafsu ammarah ialah nafsu tingkat yang paling jahat. Ia tidak lain mengajak manusia yang dikuasainya ke jalankejahatan, melakukan maksiat dan seronok melakukannya.

Nafsu ammarah disebut oleh Allah di dalam Al-Quran, Firman Allah yang bermaksud,

“ Sesungguhnya nafsu (ammarah) itu sangat menyuruh berbuat jahat. “ (Surah Yusuf: 53)

SIFAT SIFAT ORANG YANG BERNAFU AMMARAH:

1. Selalu terdedah kpd godaan nafsu dan syaitan. Nafsu ammarah sentiasa menyuruh seseorang berbuatkejahatan sama ada ia faham perbuatan itu jahat atau tidak.

2. Tidak merasa duka atau sesal di atas perbuatan jahatnya, malah perasaannya lega dan gembira. Contohnya bila tertinggal solat, hatinya tidak runsing dan kesal sedikit pun, bahkan kadang2 merasa gembira dan senang.

3. Terlalu gembira bila mendapat nikmat dan berputus asa bila ditimpa bala dan kesusahan.

“ Dan apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dgn rahmat itu. Dan apabila mereka ditimpa sesuatu musibah akibat kesalahan tangan mereka sendiri, lantas mereka berputus asa. “ (Ar-Rum: 36)

4. Sifat2 yg timbul dari benih nafsu ammarah ini ialah bakhil, tamak dan haloba akan harta dunia serta terlalu cintakan keduniaan, panjang angan2, sombong, takabbur, sukakan kemegahan, ingin namanya terkenal dan mahsyur, hasad dengki, dendam kesumat, khianat dan niat jahat, lalai terhadap Allah dan lain2.

Barang siapa mendapati di hatinya ada salah satu sifat tersebut, itu tandanya dia termasuk dalam golongan ammarah. Org berilmu atau tidak berilmu boleh terjebak dalam golongan ini.Nafsu ammarah ini adalah serendah2 darjat dan sejahat2 nafsu dalam dunia Tasawwuf. Tempat yg wajar utk golongan ini ialah KAWAH NERAKA yg penuh azab yg maha pedih.

2. NAFSU LAWWAMAH (MENCELA)

Di dalam Al-Quran, Allah berfirman yg bermaksud:

“ Aku bersumpah dengan nafsu lawwamah (mencela dan pengkritik diri). ” (Al-Qiamah: 2)

Nafsu lawwamah ialah nafsu yg selalu mengkritik atau mencela diri sendiri apabila berlaku sesuatu kejahatan dosa atas dirinya.

Contohnya, apabial tertinggal solat, hatinya menyesal dan segera memohon ampun kepada Allah dan mengqadhakannya. Bila terlajak berbuat dosa, ia segera menyesal. Walaubagaimanapun, utk berbuat kebajikan dan taat, ia masih terasa berat dan dilakukan dalam keadaan terpaksa dan tidak terasa nikmat.

Nafsu lawwamah lebih tinggi sedikit daripada nafsu ammarah kerana org ini melakukan sesuatu dgn ilmu dan kenal kejahatan dgn ilmu. Namun, hatinya masih lemah dan nahsunya masih rakus dan banyak mazmumah. Cuma dia mudah tersedar bila ditegur. Walaupun hatinya boleh dan mudah terdorong kea rah ibadah dan kebaikan tetapi nafsunya masih belum dpt ditundukkan sepenuhnya.

Sabda Rasulullah SAW:

“ Apabila Allah menghendaki kebaikan kpd seseorg, maka Allah akan menjadikan utknya penasihat dari hatinya (sendiri). “ (Riwayat Abu Mansur Ad-Dailami)

SIFAT SIFAT ORANG YANG BERNAFSU LAWWAMAH:

1. Mencela kesalahan diri sendiri.
2. Selalu berfikir (bertafakur) mengenang dosa dan keburukan.

3. Rasa takut bila rasa bersalah.

4. Mengkritik trhadap apa jua yg dikatakan kejahatan.

5. Mudah merasa riya’ ya’ni hendak menunjuk2 kpd org apabila membuat kebaikan.

6. Mudah merasa sum’ah, iaitu ingin mmperdengarkan atau mmberitahu kpd org ssuatu kebajikan yg dibuatnya supaya mndpt pujian org.

7. Mudah jg merasa ujub, iaitu perasaan yg melonjak2 dlm hati, merasakan diri lebih lebih baik drpd org lain, walaupun pada zahirnya ia menunjukkan sifat tawadhu’ atau tidak mahu terkenal atau pemurah.

8. Lain2 sifat mazmumah dlm hati masih tidak mampu dilawan dan sedang menguasai hatinya.

Martabat nafsu lawwamah terletak pada kebanyakan org awam. Syurga utk org martabat ini tidak trjamin, kecuali setelah mndapat kemapunan Tuhan dan rahmat-Nya.

Jalan selamat utk org yg brsifat nafsu lawwamah ialah perlu sntiasa brgaul dgn org baik dan sntiasa berada dlm lingkungan (suasana) baik. Ia hendaklah mnjauhi kwn2 dan suasana jahat, kerana hatinya mudah trgoda dan trikut2 kejahatan.

Selain itu, org yg brsifat atau yg berada pada makam nafsu ini hendaklah:

a) Belajar dan berusaha utk melatih diri brmujahadah bg melawan hawa nafsu dgn cara menanamkan benci kpd maksiat dan menanamkn rasa cinta kpd kebajikan.

b) Dibantu pula dgn zikrullah supaya hati lebih lembut.

c) Setelah itu dibantu lagi dgn berdoa memohon prtolongan Allah utk memudahkn melawan nafsunya itu.

d) Hendaklah juga dipimpin guru mursyid.

3. NAFSU MULHAMAH (ILHAM)

Setelah seseorang melaului mujahadah yang sungguh sungguh untuk meleburkan nafsu ammarah dan lawwamah maka nafsunya akan meningkat kepada nafsu mulhamah. Nafsu peringkat ini sudah menerima proses kesucian hati atau mujahadatunnafs. Tiada lintasan lintasan kotor atau was was syaitan lagi, sebaliknya malaikat atau Allah mengilhamkan kebaikan pada hatinya.

Firman Allah,

“ Demi nafsu (manusia) dan yg mnjadikannya (Allah) lalu diilhamkan Allah kepadanya mana yg buruk dan mana yg baik, sesungguhnya dpt kemenanganlah org yg mnyucikan hatinya dan rugilah (celakalah) org yg mngotorkannya. ” (As-Syam: 8-10)

SIFAT SIFAT ORANG YANG BRNAFSU MULHAMAH:

a) Tidak sayangkan harta, tidak sayangkan dunia.
b) Merasa cukup dgn kurniaan Allah (qanaah).
c) Mendapat ilmu laduni dan ilham.
d) Timbul perasaan merendah diri kepada Allah (tawadhu’).
e) Taubat yg benar2 (hakiki).

f) Tahan menanggung kesusahan dan lain2 sifat trpuji.

Mereka dlm martabat ini mulai masuk ke sempadan makam wali dan mulai mencapai fana yg mnghasilkan makrifat dan hakikat (syuhud).

Walaupun bagaimanapun sifat sifat baik sama ada zahir atau batinnya belum benar berakar umbi dgn teguh dalam diri dan hatinya. Oleh itu ia kena menjaganya dgn mengawal diri dan hatinya serta perlu meningkatkan mujahadah dan meningkatkan amalan solehnya. Kerana ujian ke atasnya sentiasa ada. Sekiranya ia tidak berjaga2 nanti Allah akan mencabut kembali makam itu menjadai lawwamah.

4. NAFSU MUTMAINNAH (TENANG)

Hasil latihan yg berterusan, nafsu mulhamah akan meningkat kepada nafsu mutmainnah. Hati sudah sampai ke peringkat suci dan tenang. Nafsu mutmainnah adalah martabat nafsu pertama yg telah mula mendapat keredhaan Allah dan ia telah layak memasuki syurga.

Firman Allah,

“ Wahai orang yang bernafsu mutmainnah, pulanglah ke pangkuan tuhan-Mu dalam keadaan redha-merdhai dan masuklah ke dalam golongan hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku. “ (Al-Fajr: 27-30)

SIFAT SIFAT ORANG YANG BERNAFSU MUTMAINNAH:

a) Murah hati dan tidak lekat wang di tangan kerana bersedekah.

b) Tawakkal yg benar.
c) Arif dan bijaksana.
d) Kuat beribadah.
e) Syukur yg benar.
f) Redha pada segala hukuman Allah.
g) Takwa yg benar dan lain2 sifat trpuji.

5. NAFSU RADHIAH (REDHO)

Hasil kegigihan melatih diri untuk memakrifatkn diri kepada Allah, org yg brnafsu mutmainnah akan meningkat kepada nafsu radhiah. Orang ini memiliki keseluruhan sifat mahmudah dan kuat hubungan hatinya dengan Allah.Orang ini memdapat pimpinan ilmu laduni dan mempunyai pandangan mata hati yang tajam atau dikenali sebagai firasat.

Sepertimana sabda Rasulullah SAW:

“ Takutilah akan firasat org mukmin, bahawasanya org2 mukmin itu melihat dgn nur Allah (petunjuk Allah SWT). “ (Riwayat At-Tirmizi)

Tabiat orang peringkat ini luar biasa, ia tidak takut pada bala Allah dan tidak tahu gembira pada nikmat Allah, yang ia tahu hanya keredhaan Allah dan hukuman-Nya.

Firman Allah yg brmaksud:

“ Ssungguhnya wali2 Allah itu tak pernah rasa takut dan bimbang. “ (Surah Yunus: 62)

Nafsu mereka sudah terkikis dari akar umbinya sekali dan mereka disinari oleh nur syuhud kepada makrifat, bertalu2 masuk ke dalam hati nurani yg tetap waja itu.

Alam di sekeliling mereka laksana cermin. Apabila melihat alam ia ‘nampak’ (teringat atau terasa) akan Allah. Hal itu berlaku setiap ketika.Makam ini jg disebut sbg makam musyahadah spt mana Rasulullah SAW bersabda di dalam hadis ttg sifat ‘al-ihsan’.

Sabda Rasulullah SAW:

“ … maksud ehsan ialah apabila engkau menyembah Allah hendaklah terasa seolah olah engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak dapat melihat-Nya ketahuilah bahawa Allah melihat kamu. “ (Riwayat Muslim)

Sifat sifat mahmudah yang timbul dari nafsu radhiah ialah zuhud, ikhlas, wara’, mninggalkan perkara2 yg bkn urusannya, memelihara hukum-hakam Allah dan lain2 sifat kerohanian yg tinggi.

Makam nafsu ini hanya dapat dicapai oleh para wali Allah. Mereka dpt merasa nikmatmelakukan kebajikandan berbudi luhur. Zikir wiridnya hebat, bukan sekadar di lidah tetapi hatinya penuh khusyu’ dan tawadhu’ mengingati Allah.

Firman Allah SWT:

“ Berzikirlah pada Tuhanmu dalam hatinya dalam keadaan merendah diri dan takut. “ (Al-A’raf:205)

6. NAFSU MARDHIAH

Mereka yang telah sampai ke peringkat nafsu mardhiah kelihatan lebih tenang dan tenteram. Hati dan jiwanya telah benar benar sebati dengan Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yg brmaksud:

“ Apabila kamu sekalian melihat seseorg mukmin itu pendiam dan tenang, maka dekatilah ia. Ssungguhnya dia akan mengajar kamu ‘hikmat’. “ (Riwayat Ibnu Majah)

Segala gerak-geri org di peringkat nafsu ini diredhai Allah. Sabda Rasulullah SAW dlm hadis Qudsi:

“ Sentiasalah hamba-Ku berdampingan kepada-Ku dengan mengerjakan ibadat sunat hingga aku kasihkan dia maka apbila Aku kasihkan dia nescaya adalah Aku pendengarannya yg ia mendengar dgnnya, penglihatan yg ia melihat dgnnya, pertuturan lidahnya yg ia bertutur dgnnya, penampar tgnnya yg ia menampar dgnnya, brjalan kakinya yg ia brjalan dgnnya dan brfikir hatinya yg ia brfikir dgnnya. “ (Riwayat Imam Bukhari)

Orang yang dapat mncapai martabat nafsu mardiah digelar wali Allah dlm martabat yang istimewa.

SIFAT SIFAT ORANG YANG BERNAFSU MARDHIAH:

a) Elok dan tingginya budi atau kesusilaan org ini umpama nabi2.
b) Lemah-lembut dalam pergaulan masyarakat sbgaimana perangai nabi2.
c) Sentiasa ghairah utk brdamping dan bribadah kepada Allah.
d) Sentiasa brfikir pada kebesaran Allah.
e) Redha dan rela dgn apa2 pemberian Allah dan lain2 sifat trpuji.

7. NAFSU KAMILAH (SEMPURNA)

Orang yang berada di peringkat nafsu kamilah ini, berada di peringkat nafsu tertinggi. Setiap perlakuannya benar2 mengikut garis keredhaan Allah dan tidak pernah terdorong oleh hasutan nafsu dan syaitan kepada kejahatan.

Cintanya tertumpu pada Allah, ingatannya pada Allah tidak pernah putus. Allah SWT membayangkannya dalam hadis Qudsi yang brmaksud:

“ Ssungguhnya telah lama org yg baik2 itu rindu utk brtemu dgn Aku, dan (sebaliknya) Aku lebih rindu utk brtemu dgn mereka. ” (Riwayat Abu Darda’)

Hanya para rasul, para nabi dan wali Allah shj yang boleh sampai ke taraf nafsu kamilah. Orang soleh, pejuang kebenaran boleh menuju ke tingkat nafsu yg tinggi itu dgn proses mujahadah yg brsungguh sungguh.

Apabila kita telah mengenal di mana tahap nafsu kita, maka dapatlah kita brusaha meningkatkannya ke peringkat yg lebih tinggi dan mndorongnya kpd kebaikan. Bahkan tuntutan meningkatkn nafsu ke makam yang tinggi adalah diperintahkan.

Kerana orang yang berada di peringkat nafsu terendah yang brtaraf binatang, bererti ia sentiasa berada dalam suasana maksiat dan berdosa serta menderhakai Allah. Maka wajiblah meninggalkan segala maksiat dan kembali menjadi hamba Allah yang taat.

Info: TINGKATAN TINGKATAN NAFSU: KEMULIAAN MARTABAT INSAN oleh Ustaz Jaafar Salleh.

Thursday 6 September 2012

Kaifiat Menjazam Tahlil La Ila Ha Illa ALLAH


Kaifiat Menjazam Tahlil La Ila Ha Illa ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Da lama rasanya pak cik tak berkunjung ke blog darulsaka. Hari ni pak cik berkunjung dan terbaca sesuatu yang best mengenai kaifiat menjazam tahlil la ila ha illa ALLAH. So pak cik copas saja ya, untuk bacaan semua..

Ni link asal ke artikel tersebut ..di SINI..:- http://darulsaka.blogspot.com/2010/07/kaifiat-menjazam-tahlil.html

Ini adalah Kaifiat menjazamkan Tahlil sebanyak 70,000x kalimah Tauhid. Buek masa ni tak habis lagi kaifiat nya…Sebab DEN tak dapek nak upload yg sanadnya yg sepatutnya DEN lotak kat bawah sekali…Bangang le katakan…Pueh dah DEN try…Takpo pelan pelan kayuh..

Kaedah ini lengkap dengan Sanad dan Tertibnya…memang boleh kita menjazam ikut kaedah biasa tapi kurang umphhh… Amalan membina satu juzuk Tahlil yakni ( 70,000x di gelar satu juzuk ). 

Ini adalah basic yang wajar untuk setiap orang Islam…amatlah baiknya sebagai anak yang soleh..membuat satu Juzuk untuk Ibu dan satu Juzuk untuk Ayah…Suami membuat satu Juzuk untuk isteri dan Vice versa, Ayah membuat satu juzuk untuk setiap anak…

Jumlah zikir Tahlil ini hanya 100 kerana ianya sebagai asas aje…kalau kurang dari tu…elok gak korang rendam kepala di dalam loji Indah Water. Biasa dibuat orang 500 atau 1,000 in one sitting atau lebih. Pastinya didalam wuduk. Bila sudah habis 

…atau mini duk merayu2 seksi di katil tu..ataupun muka suami Poyo jo ditempat peraduan eloklah tamatkan dengan bacaan di atas dengan wirid di bawah sebagai penutup.

Kebiasaan Wirid begini dibaca juga beramai2 didalam Majlis Aurad…so kalau ada 70 jemaah…x 1,000 maka cukuplah 70,000 sekali bacaan Aurad….Sebab itu dalam Islam …berjemaah ini amat dituntut..

Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Muhammad itu Rasul(pesuruh) Allah, (Salawat dan salam ke atasNya), Inilah Kalimah yang Haq, di atasnya kami hidup dan di atasnya kami meninggal dunia, dengannya dibangkitkan kami Insya Allah Ta’ala dengan rahmatNya dan kemuliaanNya daripada golongan orang yang benar.
Dan Penghulu-penghulu kami yang mulia, Sayyid Ahmad Bin Idris, dan Sayyid Ahmad Bin Muhammad Ad-Dandarawi dan Khalifah kepada seluruh para Arif Billah, Sayyid Muhyiddin (Abdul Qadir Jilani) dan Penghulu kami Qutubul Alam Khidir Alaihissalam,
(Al-Fatihah)

Maka tertunai sudah janji DEN untuk menurunkan kaedah menjazamkan Tahlil. Sesungguhnya atas limpah Rahmat Allah yang meliputi alam dan seisinya…DEN mengijazahkan kaifiat ini untuk sesiapa jua yang berminat.

Andaikata dalam korang sedang asyik masyuk berzikir..tetiba datang apa yang dikatakan fana…kalau korang nak lari dari fana…teruslah berselawat beberapa kali sehingga jiwa yg meruntun menjadi tenang…

dan sebelum menyambung kembali, eloklah beristigfar dan teruskan suluk anda…Dalam keadaan fana..anda akan tidak menerima binasa, namun bukan itu yang di cari.

NOTA : Inilah asas kepada segala asas dalam Agama Islam…so Back to Basic.

Kesan Zikir terhadap otak


Kesan Zikir terhadap otak


Bismillahir-Rahmaanir-Rahim … Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu, ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain.

Semua aktivititas yang kita lakukan dan kepahaman atau ilmu yang kita peroleh adalahhasil daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh karena itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimah-kalimah Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif.

Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.

Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktivititas saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik.

Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif .. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.

Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeda dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak seperti ini. Otak yang segar dan cerdas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian ilmiah yang dilakukan terhadap subyek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktivititas otak manusia secara tidak sadar.

Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu buah perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan.

Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bagian berbeda adari otak menunjukkan peningkatan aktivititas saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi sebuah perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktivititas saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain.

Apabila sebuahi perkataan baru diberikan kepada mereka, aktivititas saraf kembali meningkat di kawasan pertama.

Ini sekaligus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecerdasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudaraku se-Islam, ketika ilmuwan Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya.

.. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya ….


Wallahu’alam bishshawab, ..
Wabillahi Taufik Wal Hidayah, …


Salam Terkasih ..
Dari Sahabat Untuk Sahabat …

… Semoga tulisan ini dapat membuka pintu hati kita yang telah lama terkunci …
~ o ~

Salam santun dan keep istiqomah …
— Jika terjadi kesalahan dan kekurangan disana-sini dalam catatan ini … Itu hanyalah dari kami … dan kepada Allah SWT., kami mohon ampunan … —-


Semoga bermanfaat dan Penuh Kebarokahan dari Allah …
Silahkan DICOPAS atau DI SHARE jika menurut sahabat note ini bermanfaat ….

#BERSIHKAN HATI MENUJU RIDHA ILAHI#

Monday 3 September 2012

Solat memiliki segala-galanya


Solat memiliki segala-galanya


“Tidak peduli dimanakan kita berada,jangan pernah meninggalkan shalat…”Penjelasan Tentang Wajibnya Shalat Dalam Berbagai Keadaan

Shalat Adalah Ibadah Para NabiSesungguhnya ibadah shalat bukanlah dikhususkan bagi umat Nabi Muhammad shalallahu alaihi wasallam, bahkan juga disyari’atkan kepada para nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad shalallahu alaihi wasallam. Mereka pun memerintahkan kepada umat-umat mereka untuk mengerjakan shalat. Allah subhanahu wata’ala berfirman :“Isma’il adalah seorang nabi dan rasul, dan ia menyuruh ahlinya (yakni umatnya) untuk mendirikan shalat, menunaikan zakat.” (Maryam: 54-55)

“Dan Aku telah memilih kamu (Musa), maka dengarkanlah apa yang akan diwahyukan kepadamu! Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada sesembahan yang berhak diibadahi kecuali Aku, dan dirikanlah shalat untuk mengingatku.” (Thaaha: 13-14)

Namun kaifiyyah (tata cara) pelaksanaan shalat mereka itu berbeda-beda sesuai dengan syariat masing-masing dari para nabi dan rasul.

Kedudukan Shalat Dalam Islam

Shalat dalam agama Islam memiliki kedudukan yang sangat tinggi, hal ini bisa disimpulkan bila kita mencermati nash-nash Al Qur’an maupun As Sunnah. Di antaranya sebagai berikut:

1. Mendirikan shalat adalah tanda sebenar-benarnya orang mu’min. Allah subhanahu wata’ala berfirman :

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama “Allah” gemetarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka, dan kepada Rabb-Nya mereka bertawakkal. Yaitu orang-orang yang mendirikan shalat dan menafkahkan sebagian rizqi yang Kami berikan kepada mereka.” (Al Anfal: 2-3)

2. Shalat merupakan Rukun Islam yang ke dua.

Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله،
وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيْتَاءِ الزَّكَاةِ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ، وَحَجِّ الْبَيْتِ


“Islam dibangun di atas lima (rukun): Syahadat Laa Ilaaha Illallahu Muhammadur-Rasulullah, menegakkan shalat, menunaikan zakat, shaum Ramadhan dan berhaji ke Baitullah (Makkah).”
(Muttafaqun ‘Alaihi)


3. Shalat merupakan tiang agama.

Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلاَمُ ، وَعَمُوْدُهُ الصَّلاَةُ، وَذَرْوَةُ سَنَامِهِ الجِهَادُ

“Kepala dari seluruh perkara (agama) adalah Islam, tiangnya adalah shalat, dan puncaknya adalah jihad.”
(HR. At Tirmidzi, dihasankan oleh As Syaikh Al Albani dalam Al Irwa’ 2/138)


4. Shalat adalah amalan yang pertama kali dihisab pada hari kiamat dan sebagai tolok ukur dari seluruh amal ibadah yang lainnya.

Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:

“Pertama kali yang dihisab pada hari kiamat adalah shalat, jika shalatnya baik maka baiklah seluruh amalannya, dan jika shalatnya rusak, maka rusaklah seluruh amalannya.”
(HR. Thabrani, Ash Shahihah 3/346 karya Asy Syaikh Al Albani)


5. Turunnya perintah shalat tanpa melalui perantara Malaikat Jibril, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri menerima langsung dari Allah subhanahu wata’ala di atas langit yang ke tujuh.

Shalat Perintah Agung Dari Allah subhanahu wata’ala
Allah subhanahu wata’ala menyebutkan secara tegas di dalam Al Qur’an tentang kewajiban shalat. Diantaranya firman Allah subhanahu wata’ala :

“Dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat, dan ruku’lah bersama orang-orang yang ruku’.” (Al Baqarah: 43)

“Padahal mereka tidaklah disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan keta’atan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat, dan menunaikan zakat, dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (Al Bayyinah: 5)

Al Imam Al Bukhari dan Al Imam Muslim keduanya meriwayatkan dari sahabat Anas bin Malik radhiallahu anhu, bahwasanya pada suatu malam ketika Nabi shalallahu alaihi wasallam berada di rumah Ummu Hani’ di Makkah, malaikat Jibril alaihis salam datang menjemput beliau shalallahu alaihi wasallam untuk menghadap Allah subhanahu wata’ala. Keduanya mengendarai seekor Buraq, yang lebih besar dari keledai tetapi lebih kecil dari bighal (peranakan kuda dengan keledai), yang langkah kakinya sejauh mata memandang.

Kemudian Jibril membawa beliau menuju langit ke tujuh. Setiap kali melewati lapisan langit, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bertemu dengan para rasul dan nabi. Sampai akhirnya beliau tiba di Sidratul Muntaha yang tidak ada satu makhlukpun yang mampu menggambarkan keindahannya. Di tempat inilah beliau shalallahu alaihi wasallam menerima perintah shalat lima waktu. Peristiwa ini dikenal dengan istilah Isra’ Mi’raj.

Bahkan Ummu Salamah meriwayatkan bahwa wasiat terakhir dari Rasulullah menjelang wafatnya, beliau shalallahu alaihi wasallam berkata: “Ash Shalatu, Ash Shalatu.” Dalam riwayat yang lain: “Bertakwalah kalian kepada Allah dengan shalat.”
(lihat Irwaul Ghalil: 7/238)

Pelatihan Shalat Sejak Dini

Allah subhanahu wata’ala memerintahkan Nabi-Nya (sekaligus untuk umatnya) supaya mengajak keluarganya untuk memenuhi kewajiban shalat. Allah subahanhu wata’ala berfirman (artinya): “Dan perintahkanlah keluargamu supaya mendirikan shalat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya …” (Thaaha: 132)

Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءٌ سَبْعُ سِنِيْنَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءٌ
عَشَرٌ وَفَرِّقُوا فِيْ اْلمَضَاجِعِ

“Perintahlah anak-anak kalian untuk shalat (mulai) pada usia 7 tahun, dan pukullah mereka (yang enggan untuk shalat) setelah usia 10 tahun, dan pisahkanlah tempat tidur mereka.” (HR. Ahmad, lihat Irwaul Ghalil 2/7)

Tidak Ada Rukhshah Untuk Meninggalkan Shalat

Kewajiban menegakkan shalat lima waktu berlaku di manapun dan bagaimanapun keadaannya, tidak ada rukhshah (keringanan) untuk meninggalkannya. Agama Islam pun telah menjelaskan tata cara shalat dalam berbagai kondisi darurat, seperti:

1. Dalam keadaan bahaya, seperti perang dan semisalnya.
Allah subhanahu wata’ala berfirman (artinya): “Jika kalian dalam keadaan takut, maka shalatlah sambil berjalan atau berkendaraan.” (Al Baqarah: 239)

2. Dalam keadaan sakit.

Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
صَلِّ قّائِمًا فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ وَفَيْ رِوَايَةٍ :
وَإِلاَّ فَأَوْمِ إِيْمَاءً
“Shalatlah dengan berdiri, jika tidak mampu berdiri maka (shalatlah) dengan duduk, jika tidak mampu duduk maka (shalatlah) dengan berbaring.” (HR. Al Bukhari, dalam riwayat Al Baihaqi ada tambahan: “Jika tidak mampu berbaring maka cukup dengan isyarat.” )

3. Dalam keadaan bersafar juga wajib melaksanakan shalat, bahkan Allah ? memberikan keringanan bagi musafir (orang yang bepergian) untuk menjama’ (menggabungkan dua shalat dalam satu waktu) seperti menjama’ shalat zhuhur dengan shalat ‘ashar di waktu zhuhur (jama’ taqdim) atau di waktu ‘ashar (jama’ ta’khir) dan juga seperti menjama’ shalat maghrib dengan shalat isya’ dengan cara seperti semula. Dan juga diperbolehkan baginya untuk mengqashar (meringkas shalat yang 4 rakaat menjadi 2 rakaat seperti shalat isya’, zhuhur ataupun ‘ashar).

4. Dalam keadaan lupa atau tertidur. Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
مَنْ نَسِيَ صَلاَةً أَوْ نَامَ عَنْهَا فَكَفَّارَتُهَا أَنْ يُصَلِّيَهَا إِذَا ذَكَرَهَا
“Barangsiapa yang lupa atau tertidur, maka kaffarahnya (tebusannya) adalah shalat pada waktu ia teringat (sadar).” (Muttafaqun ‘alaihi)

5. Tidak mendapat air untuk bersuci (wudhu’ atau mandi junub) atau secara medis tidak boleh menyentuh air, maka diberikan keringanan untuk bersuci dengan tanah/debu yang dikenal dengan tayammum.


Allah subhanahu wata’ala berfirman :
“Apabila kalian sakit atau sedang dalam bepergian (safar) atau salah seorang dari kalian kembali dari tempat buang air besar (selesai buang hajat) atau kalian menyentuh wanita (jima’) sedangkan kalian tidak mendapatkan air, maka bertayammumlah dengan tanah/debu yang baik (suci), (dengan cara) usapkanlah debu itu ke wajah dan tangan kalian, Allah tidak ingin memberatkan kalian, tetapi Allah ingin menyucikan kalian dan menyempurnakan nikmat-Nya atas kalian. Semoga dengan begitu kalian mau bersyukur.” (Al Maidah: 6)


Meskipun ia tidak mendapatkan kedua alat bersuci yaitu air dan tanah/debu maka tetap baginya untuk menunaikan kewajiban shalat sesuai dengan kemampuannya. Karena Allah subhanahu wata’ala tidak memberikan beban kepada siapa pun kecuali sesuai dengan kemampuannya.

Ancaman Meninggalkan Shalat

Allah subhanahu wata’ala telah menyediakan neraka Saqar yang dikhususkan bagi orang-orang yang meninggalkan shalat. Sebagaimana firman-Nya :

“Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka). Mereka menjawab: ‘Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat …” (Al Muddatstsir: 42-43)
Dalam hadits-hadts yang shahih, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam juga telah memberikan peringatan keras terhadap orang yang meninggalkan shalat dengan sengaja. Diantaranya:

1. Hadits Buraidah radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:

العَهْدُ الَّذِيْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ
”Perbedaan antara kami dengan mereka (orang-orang kafir) adalah shalat, barangsiapa yang meninggalkannya maka ia telah melakukan kekafiran.” (HR. At Tirmidzi, lihat Shahih At Targhib no. 564)

2. Hadits Jabir radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ وَالشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ
“Sesungguhnya (pembeda) antara seseorang dengan kekufuran dan kesyirikan adalah meninggalkan shalat.” (HR. Muslim no. 82)

3. Hadits Tsauban radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
بَيْنَ الْعَبْدِ وَبَيْنَ الْكُفْرِ وَالإِيْمَانِ الصَّلاَةُ فَإِذَا تَرَكَهَا فَقَدْ أَشْرَكَ
“Pembeda antara seorang hamba dengan kekufuran dan keimanan adalah shalat, bila ia meninggalkannya berarti ia telah berbuat kesyirikan.” (HR. Ath Thabari, lihat Shahih At Targhib no. 566)

4. Hadits Abu Darda’ radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
لاَ تُشْرِكُ بَاللهِ شَيْئًا وَإِنْ قُطِعْتَ وَإِنْ حُرِقْتَ وَلاَ تَتْرُكْ صَلاَةً مَكْتُوْبَةً مُتَعَمِّدًا
فَمَنْ تَرَكَهَا مُتَعَمَّدًا فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ الذِّمَّةُ وَلاَ تَشْرِبِ الْخَمْرَ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ
شَرٍّ
“Janganlah kamu berbuat kesyirikan sedikit pun walaupun kamu dipenggal atau pun dibakar, dan jangan pula meninggalkan shalat dengan sengaja, maka barangsiapa yang meninggalkan shalat dengan sengaja sungguh lepas jaminan baginya, serta jangan pula minum khamr (arak dan semisalnya –pent) karena sesungguhnya khamr itu pintu setiap kejelekan.”

Dalam riwayat Mu’adz bin Jabal radhiallahu anhu: “Sungguh telah lepas jaminan dari Allah”, sedangkan dalam riwayat Ummu Aiman dan Umayyah: “Sungguh telah lepas jaminan dari Allah dan Rasul-Nya”. (lihat Shahih At Targhib no. 567. 569)


Demikian pula pernyataan para shahabat Nabi , diantaranya:

Umar radhiallahu anhu berkata:

لاَ حَظَّ فِي الإِسْلامِ لِمَنْ تَرَكَ الصَّلاَةَ
“Tidak ada bagian (sedikit pun) dalam Islam bagi seseorang yang meninggalkan shalat.” (Al Mughni 3/355)
Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu berkata:
مَنْ لَمْ يُصَلِّ فَهُوَ كَافِرٌ

“Barangsiapa yang tidak shalat maka dia kafir.” (Al Mughni 3/355)

Abdullah bin Mas’ud radhiallahu anhu berkata:

مَنْ تَرَكَ الصَّلاَةَ فَلاَ دِيْنَ لَهُ
“Barangsiapa yang meninggalkan shalat, maka tidak ada agama baginya.” (Shahih At Targhib no. 574)

Abu Darda’ radhialallahu anhu berkata:
لاَ إِيْمَانَ لِمَنْ لاَ صَلاَةَ لَهُ وَلاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ وُضُوْءَ لَهُ
“Tidak ada keimanan bagi yang tidak shalat, dan tidak ada (sah) shalat bagi yang tidak berwudhu’.” (Shahih At Targhib no. 575)

Wahai saudaraku yang mulia, walaupun ada sebagian para ulama’ yang berpendapat bahwa orang yang meninggalkan shalat dengan sengaja belum sampai kafir selama masih meyakini kewajiban shalat. Tapi janganlah bermudah-mudah dalam masalah ini, karena sangat jelas sekali dari hadits-hadits shahih dan pernyataan-pernyataan para shahabat Rasulullah shalallahu alaihi wasallam di atas bahwa orang yang meninggalkan shalat dengan sengaja diancam dengan kekufuran, tidak punya keimanan dan tidak punya bagian sedikit pun dari Islam, kecuali bagi orang yang mau bertaubat dengan sebenar-benarnya taubat dihadapan Allah subhanahu wata’ala.

Rujukan :
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=373153562752264&set=a.283762395024715.71138.261290240605264&type=1&theater