GURU FEQAH...untuk ibadah ZOHIR...mudah ditemui...NAMUN...GURU MURSYID...untuk ibadah BATIN...sulit dan jarang diTEMUi...Selagi jasad masih berNYAWA...guru MURSYID..ARIF BILLAH..afdhol di CARI..kerana Nabi MUHAMMAD SAW itu...GURU kepada orang MUKMIN bagi...zohir dan BATIN..berSALASILAH seperti..ilmu FEQAH juga...menggunakan HADIS berSANAD...Namun TUAN PUNYA blog ini pun BUKAN GURU MURSYID

AMARAN : jika tuan puan TAK FAHAM semasa membaca perkara yang TERTULIS di bawah ini...tolong jangan katakan ini AJARAN SESAT..kerana setiap ILMU itu...ALLAH SWT...tetap menjadikan AHLInya kepada ILMU itu. Jika kita TAK PAHAM..ilmu sains atau matematik...jangan kita..katakan pakar sains dan matematik...itu SESAT pulak.. SIAPA yang faham...berSYUKURlah kepada Allah SWT..

CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Saturday 26 November 2011

ISLAM hanya keluarkan HUKUM???


Apa ERTI saya MENGHUKUM..



Saya masih ingat ketika PERTAMA kali ke-4 di Universiti Mu’tah dua tahun yang lalu. Kedua-dua panel Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dan Ustaz Maszlee Malik menyarankan agar mahasiswa pengajian islam cuba beralih kepada bidang kemanusian yang lain setelah selesai peringkat ijazah sarjana muda. Antaranya bidang psikologi, kaunseling, sejarah, politik dan pelbagai ilmu kemanusiaan yang lain.

Tujuannya agar graduan-graduan pengajian islam ini memahami bagaimana tabiat manusia itu secara semula jadi. Ia penting bagi keberkesanan kerja-kerja dakwah. Ustaz Maszlee banyak bercakap tentang keterbukaan yang menghasilkan manfaat jangka masa yang panjang buat islam. Ia memberi ruang yang kepada mereka yang tidak faham islam memahaminya. 

Ustaz Hasrizal pula menekankan kepentingan membezakan antara ‘ real problem’ dan ‘presenting problem’. Real problem adalah masalah usul dan asas, presenting problem pula adalah masalah furu’ dan kecil. Apabila menyelesaikan masalah usul secara automatik masalah furu’ akan berjaya diselesaikan. 

Mempertikaikan pengharaman babi, kewajipan menutup aurat dan solat walaupun semua itu adalah perkara yang berkaitan WAJIB dan HARAM.. Ia masih lagi furu’ ( kecil ) jika dibandingkan dengan ketidakfahaman mereka terhadap apa erti hidup sebagai seorang manusia..

Menyelesaikan satu masalah yang utama boleh menyelesaikan 1000 masalah furu’. Menjimatkan masa dan tenaga serta lebih berkesan.

Ketika pulang di Malaysia, saya mencuba bidang motivasi. Bersama dengan AFM dan kadang kala secara solo, sempat juga saya turun berhadapan dengan pelbagai ragam manusia terutamanya pelajar sekolah menengah. Misi untuk mengubah manusia. Baru saya sedar manusia tidak hanya berubah apabila mereka TAHU namun apabila mereka MAHU.

Berhujjah secara intelektual hanya memberi TAHU..

Maka adakalanya kita perlu menjentik emosinya agar melahirkan keMAHUan..

Ia bukannya tugas mudah. Selebihnya terserah kepada Allah.

Sebenarnya ini bukanlah satu perkara yang asing, hatta dalam pengajian fiqh juga apabila ingin mengeluarkan hukum. Ia bukan sekadar anda memberi TAHU tentang HUKUM dan DALIL, namun anda perlu berusaha juga untuk menjadikan mereka MAHU melaksanakan atau meninggalkannya.

Boleh jadi orang itu berhadapan dengan masalah dan ujian daripada Allah yang beliau sendiri tidak inginkan. Maka bantu, bimbing dan dekati, bukannya menghukum apatah lagi membenci. Boleh jadi suatu hari nanti giliran kita yang terperangkap dengan ujian tersebut.

Ini juga method Prof Yusof Al-Qaradhawi dalam menjawab persoalan-persoalan hukum. 

Saya masih ingat dalam fatawa beliau seorang wanita yang telah bercerai talak tiga dengan bekas suaminya, namun setelah menyesal mereka ingin mengikat kembali perkahwinan tersebut. Caranya dengan peranan orang ketiga iaitu ‘cina buta’.

Beliau tidak terus menjawab hukum, walaupun hukum bagi ‘cina buta’ ( orang yang berkahwin dengan janda yang ditalak tiga, kemudian menceraikannya dengan tujuan sekadar ingin menghalalkannya pada bekas suami ) jelas HARAM.

Namun beliau cuba menyelesaikan perempuan tersebut..

Boleh jadi talak tiga itu dalam satu lafaz, ada pendapat yang menyatakan ia hanya jatuh satu.. maka, rujuklah..

Boleh jadi talak itu berlaku dalam keadaan suami yang TERLALU marah, maka ia tidak jatuh..

Boleh jadi talak itu jatuh dalam keadaan anda haid, maka ia juga tidak sah di sisi sebahagian ulama. 

Kemudian beliau menerangkan perkahwinan dan tujuaannya agar manusia bahagia hidup bersama hingga ke akhir ayat, manakala perkahwinan ekspress dengan cina buta bukanlah suatu yang menepati matlamat islam dan ia menjijikkan.

Akhir sekali barulah didatangkan dengan HUKUM dan DALIL.

Rakan-rakan sekalian..
Apabila menyebut tentang hukum, kita bukan berlepas tangan untuk menyebut tentang haram, namun berusaha untuk menjadikan mereka juga menjauhinya.

Sebab itulah bukan setakat belajar dan tahu HUKUM dan DALIL. Banyak lagi yang perlu dinilai dan dipertimbangkan. Antaranya:-
1.Membezakan antara tempat yang khilaf dan yang disepakati. Jika ia masalah perbezaan pendapat ulama, lapangkanlah dada anda. Berikan kebebasan kepada manusia mengikut pendapat yang sesuai dengan mereka.

2.Sebelum menghukum, betulkanlah syakhsiah peribadi anda. Jadikanlah diri anda seorang yang berakhlak dan untuk menghukum anda perlu menampilkan imej ilmiah anda agar dihormati. 

3.Apabila menghukum, mulakan dengan muqaddimah yang baik seperti memberi kesedaran sebagai seorang muslim dan pelajar jika ia berkaitan.

4.Akhir sekali, apabila menghukum, jangan MEMAKSA agar mereka mengikutinya 100%, bagi ruang dan peluang untuk berubah serta berdoalah untuk mereka.

Sifir hukum, jika satu perkara itu HARAM ia membawa kepada KEMURKAAN Allah dan Azab NERAKAlah jawapannya.

Anda rasa sebagai seorang yang mengucup dua kalimah syahadah tidak takut kah?

Lihatlah kisah bagaimana Nabi s.a.w berhadapan dengan seorang badawi yang kencing dalam masjid..

Belajar juga kisah baginda menjawab keinginan seorang pemuda yang ingin berzina.. 

Begitu juga ketika perjanjian Hudaibiyyah..

Pendekatan dan strategi Nabi s.a.w..

Semua itu perlu dikaji di’luar’ kotak hukum itu sendiri.

Bagaimana?

Belajar dahulu..

Faham dahulu tentang hukum..

Faham juga tentang manusia..

Baru bertindak..

Kemudian barulah bertawakkal..

Kalah Psikologi Sebelum Mengubah


Dalam menilai sesuatu isu samada yang berlaku dahulu, kini dan akan datang, sebagai mereka yang mengaku menyembah Allah yang satu dan mengikuti Rasul yang satu seharusnya tidak mengabaikan petunjuk wahyu iaitu Al-Quran dan As-Sunnah.

Al-Quran dan As-sunnah bukan hanya berkaitan dengan hukum-hakam semata-mata. Ia merangkumi semua aspek. Ketuhanan, sejarah, asal usul manusia, kisah-kisah ummat terdahulu dan jalan kejayaan dunia akhirat. Semua itu membawa tujuan yang satu iaitu sebagai PETUNJUK buat manusia. Bukan hanya PETUNJUK bagi baginda s.a.w dan mereka yang sezaman dengan baginda sahaja, bahkan sepanjang zaman. 

Menilai isu ummat islam diwaktu ini mestilah juga berasaskan kedua-dua sumber ini. Samada ia disebut dengan jelas ataupun memerlukan pentafsiran dan pemerhatian yang teliti.

Fenomena Menyalahkan Yahudi.
Tidak dinafikan Yahudi atau Israel sangat berkuasa sekarang. Mereka mendapat perlindungan daripada Abang Long Amerika. Dengan kecerdikan dan kelicikan, walaupun demgan populasi yang kecil, mereka mampu mengubah dan mengucar kacirkan suasana dunia samada dari sudut politik dan ekonomi. 

Namun jangan lupa mereka juga adalah makhluk ciptakan Allah. Mereka adalah manusia yang mempunyai kelemahan. Jika mereka merancang, Allah juga yang menentukan. Sehebat mana pun perancangan, mereka bukan Tuhan untuk menjadikan segalanya berjaya.

Mereka juga manusia yang diciptakan akal dan tabiat yang berbeza-beza yang tidak mungkin akan sentiasa bersatu dalam semua keadaan. Mereka sendiri berpecah di tanah haram tersebut. Ada yang bangkit menentang kerajaan dan ada yang meninggalkan negara zionis itu. 

Begitu juga kehebatan ketenteraan, akhirnya dimalukan oleh HAMAS dan Hizbullah. Dalam ekonomi, negara mereka juga mengalami kemelesetan ekonomi semenjak intifadha Palestin hingga kini yang akhirnya membawa kepada kebangkitan golongan muda menentang kerajaan sama seperti negara arab.

Tatkala perang Lubnan Israel meletus pada tahun 2006, ada dikalangan mereka yang mendakwa itu semua adalah perancangan licik Yahudi yang berpakat dengan Syiah, maka adalah HARAM menyokong dan menyumbang bantuan kepada rakyat Lubnan. Itu semua adalah lakonan. 

Hebatnya skrip mereka.. Seolah-olah mereka adalah Tuhan.. 

Saya tidak tahu mengapa dan apa untungnya ummat islam mempunyai pemikiran seperti ini.

Lihatlah bagaimana baginda s.a.w bertaamul dengan Yahudi di Madinah. Bukan baginda tidak tahu perancangan mereka. Namun, baginda s.a.w melayan dengan zahir. Yang selebihnya terserah kepada Allah. Akhirnya Allah membuka jalan dengan membawa kepada kemenangan ummat islam terhadap mereka. Ini disebut dalam surah Al-Hasyr. 

Dia lah Yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli Kitab - dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun hendak memerangi Rasulullah. kamu (Wahai umat Islam) tidak menyangka Bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya Yang ramai dan pertahanannya Yang kuat), dan mereka pula menyangka Bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah Yang tidak terlintas Dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke Dalam hati mereka, (Lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka Dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang Yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). maka insaflah dan ambilah pelajaran (dari peristiwa itu) Wahai orang-orang Yang berakal fikiran serta celik mata hatinya. ( Al-Hasr : 2 )

Hadith-hadith akhir zaman.
Begitu juga salah faham yang melanda ummat islam terhadap kefahaman hadith-hadith peristiwa akhir zaman. Antaranya akhir zaman digambarkan dengan keadaan ummat islam seperti buih, amanah dan pemerintahan diberikan kepada orang yang khianat, ilmu ditarik balik dengan kematian ulama, maksiat berleluasa dan Islam dilihat sebagai satu yang asing dikalangan ummatnya.

Akhirnya ummat islam ‘tunduk’ dengan Yahudi. Malang yang menimpa ummat islam itu dilihat semuanya perancangan Yahudi seolah-olah ummat islam tidak mampu melawan mereka. Akhirnya mereka hanya menunggu sahaja ketibaan Imam Mahdi. Ntah tiba atau tidak.

Mereka lupa bahawa di sana terdapat hadith-hadith yang mendatangkan berita gembira pada ummat islam di akhir zaman. Antaranya:-
1.Pembukaan Roma setelah Konstantinople ( Istanbul ).
2.Kemenangan ummat islam dipelusuk dunia.
3.Kekuasaan ummat kembali kepada pemerintah yang adil.

Maka, kefahaman terhadap hadith akhir zaman harus difahami bahawa seteruk mana keadaan dan cabaran yang menimpa ummat islam ia mestilah diUBAH oleh mereka sendiri. Jika mereka berusaha mereka akan mencapai kemenangan yang besar seperti yang dijanjikan oleh baginda s.a.w.

Ummat islam diperintah oleh pemerintah yang zalim berdekad-dekad, mereka yang perlu mengubahnya!

Ummat islam dikalahkan oleh Israel, mereka yang perlu bangkit melawan bukannya membuang masa dengan spekulasi-spekulasi kosong.

Sebenarnya kita sudah kalah dari sudut psikologi sebelum berjuang dan mengubah..

No comments:

Post a Comment