Saya masih ingat ketika PERTAMA kali ke-4 di Universiti Mu’tah dua tahun yang lalu. Kedua-dua panel Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dan Ustaz Maszlee Malik menyarankan agar mahasiswa pengajian islam cuba beralih kepada bidang kemanusian yang lain setelah selesai peringkat ijazah sarjana muda. Antaranya bidang psikologi, kaunseling, sejarah, politik dan pelbagai ilmu kemanusiaan yang lain.
Tujuannya agar graduan-graduan pengajian islam ini memahami bagaimana tabiat manusia itu secara semula jadi. Ia penting bagi keberkesanan kerja-kerja dakwah. Ustaz Maszlee banyak bercakap tentang keterbukaan yang menghasilkan manfaat jangka masa yang panjang buat islam. Ia memberi ruang yang kepada mereka yang tidak faham islam memahaminya.
Ustaz Hasrizal pula menekankan kepentingan membezakan antara ‘ real problem’ dan ‘presenting problem’. Real problem adalah masalah usul dan asas, presenting problem pula adalah masalah furu’ dan kecil. Apabila menyelesaikan masalah usul secara automatik masalah furu’ akan berjaya diselesaikan.
Mempertikaikan pengharaman babi, kewajipan menutup aurat dan solat walaupun semua itu adalah perkara yang berkaitan WAJIB dan HARAM.. Ia masih lagi furu’ ( kecil ) jika dibandingkan dengan ketidakfahaman mereka terhadap apa erti hidup sebagai seorang manusia..
Menyelesaikan satu masalah yang utama boleh menyelesaikan 1000 masalah furu’. Menjimatkan masa dan tenaga serta lebih berkesan.
Ketika pulang di Malaysia, saya mencuba bidang motivasi. Bersama dengan AFM dan kadang kala secara solo, sempat juga saya turun berhadapan dengan pelbagai ragam manusia terutamanya pelajar sekolah menengah. Misi untuk mengubah manusia. Baru saya sedar manusia tidak hanya berubah apabila mereka TAHU namun apabila mereka MAHU.
Berhujjah secara intelektual hanya memberi TAHU..
Maka adakalanya kita perlu menjentik emosinya agar melahirkan keMAHUan..
Ia bukannya tugas mudah. Selebihnya terserah kepada Allah.
Sebenarnya ini bukanlah satu perkara yang asing, hatta dalam pengajian fiqh juga apabila ingin mengeluarkan hukum. Ia bukan sekadar anda memberi TAHU tentang HUKUM dan DALIL, namun anda perlu berusaha juga untuk menjadikan mereka MAHU melaksanakan atau meninggalkannya.
Boleh jadi orang itu berhadapan dengan masalah dan ujian daripada Allah yang beliau sendiri tidak inginkan. Maka bantu, bimbing dan dekati, bukannya menghukum apatah lagi membenci. Boleh jadi suatu hari nanti giliran kita yang terperangkap dengan ujian tersebut.
Ini juga method Prof Yusof Al-Qaradhawi dalam menjawab persoalan-persoalan hukum.
Saya masih ingat dalam fatawa beliau seorang wanita yang telah bercerai talak tiga dengan bekas suaminya, namun setelah menyesal mereka ingin mengikat kembali perkahwinan tersebut. Caranya dengan peranan orang ketiga iaitu ‘cina buta’.
Beliau tidak terus menjawab hukum, walaupun hukum bagi ‘cina buta’ ( orang yang berkahwin dengan janda yang ditalak tiga, kemudian menceraikannya dengan tujuan sekadar ingin menghalalkannya pada bekas suami ) jelas HARAM.
Namun beliau cuba menyelesaikan perempuan tersebut..
Boleh jadi talak tiga itu dalam satu lafaz, ada pendapat yang menyatakan ia hanya jatuh satu.. maka, rujuklah..
Boleh jadi talak itu berlaku dalam keadaan suami yang TERLALU marah, maka ia tidak jatuh..
Boleh jadi talak itu jatuh dalam keadaan anda haid, maka ia juga tidak sah di sisi sebahagian ulama.
Kemudian beliau menerangkan perkahwinan dan tujuaannya agar manusia bahagia hidup bersama hingga ke akhir ayat, manakala perkahwinan ekspress dengan cina buta bukanlah suatu yang menepati matlamat islam dan ia menjijikkan.
Akhir sekali barulah didatangkan dengan HUKUM dan DALIL.
Rakan-rakan sekalian..
Apabila menyebut tentang hukum, kita bukan berlepas tangan untuk menyebut tentang haram, namun berusaha untuk menjadikan mereka juga menjauhinya.
Sebab itulah bukan setakat belajar dan tahu HUKUM dan DALIL. Banyak lagi yang perlu dinilai dan dipertimbangkan. Antaranya:-
1.Membezakan antara tempat yang khilaf dan yang disepakati. Jika ia masalah perbezaan pendapat ulama, lapangkanlah dada anda. Berikan kebebasan kepada manusia mengikut pendapat yang sesuai dengan mereka.
2.Sebelum menghukum, betulkanlah syakhsiah peribadi anda. Jadikanlah diri anda seorang yang berakhlak dan untuk menghukum anda perlu menampilkan imej ilmiah anda agar dihormati.
3.Apabila menghukum, mulakan dengan muqaddimah yang baik seperti memberi kesedaran sebagai seorang muslim dan pelajar jika ia berkaitan.
4.Akhir sekali, apabila menghukum, jangan MEMAKSA agar mereka mengikutinya 100%, bagi ruang dan peluang untuk berubah serta berdoalah untuk mereka.
Sifir hukum, jika satu perkara itu HARAM ia membawa kepada KEMURKAAN Allah dan Azab NERAKAlah jawapannya.
Anda rasa sebagai seorang yang mengucup dua kalimah syahadah tidak takut kah?
Lihatlah kisah bagaimana Nabi s.a.w berhadapan dengan seorang badawi yang kencing dalam masjid..
Belajar juga kisah baginda menjawab keinginan seorang pemuda yang ingin berzina..
Begitu juga ketika perjanjian Hudaibiyyah..
Pendekatan dan strategi Nabi s.a.w..
Semua itu perlu dikaji di’luar’ kotak hukum itu sendiri.
Bagaimana?
Belajar dahulu..
Faham dahulu tentang hukum..
Faham juga tentang manusia..
Baru bertindak..
Kemudian barulah bertawakkal..
No comments:
Post a Comment