GURU FEQAH...untuk ibadah ZOHIR...mudah ditemui...NAMUN...GURU MURSYID...untuk ibadah BATIN...sulit dan jarang diTEMUi...Selagi jasad masih berNYAWA...guru MURSYID..ARIF BILLAH..afdhol di CARI..kerana Nabi MUHAMMAD SAW itu...GURU kepada orang MUKMIN bagi...zohir dan BATIN..berSALASILAH seperti..ilmu FEQAH juga...menggunakan HADIS berSANAD...Namun TUAN PUNYA blog ini pun BUKAN GURU MURSYID

AMARAN : jika tuan puan TAK FAHAM semasa membaca perkara yang TERTULIS di bawah ini...tolong jangan katakan ini AJARAN SESAT..kerana setiap ILMU itu...ALLAH SWT...tetap menjadikan AHLInya kepada ILMU itu. Jika kita TAK PAHAM..ilmu sains atau matematik...jangan kita..katakan pakar sains dan matematik...itu SESAT pulak.. SIAPA yang faham...berSYUKURlah kepada Allah SWT..

CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Saturday 21 May 2011

Hang Tuah tu Melayu dan agama Islam..???


Sabtu lepas dari entry ini, gua nak bagitau yang gua berada di Melaka dengan dua tujuan, pertama urusan kerja dan keduanya bawa anak2 bercuti dan salah sorang dari anak gua ada projek sejarah, errrmmm... berkebetulan pulak tu... sambil menyelam telan air banyak2... hahaha...


ada dengar cerita..versi mulut / lisan juga..Hang Tuah tuh bangsa CINA..pasal depan nama dia ada perkataan "HANG"...macam Hang Li Po juga..Hang Tuah berasal dari perkataan HANG TIEW WAH..hang jer bah..hang kasturi (tak tahulah)..hang lee kiew..hang lee keer...


Kali ni.. gua tak nak story pasal politik... tapi gua masih pening dengan soalan dari anak gua, yeaaalaaahhh.. gua sekolah jer tinggi setinggi pucuk kelapa... tetapi bab sejarah melaka dan pahlawan hang tuah nih.. tak habis belajar beb... sebab cikgu gua secara tiba2 terjun dari tingkat 3... terpeliok mampus... kah..kah..kah...


Dari Everly Hotel dah nampak signboard ke makam hang tuah, budak2 tergedik2 nak menziarah... gua dah bagitau bukan ada apa pun kat situ.. diorang degil gak nak pergi, so... gua cakap kat pramugari... bagi gua call dulu.. hang tuah ada atau tidak... bla..bla..bla... jawapannya ok... layan jelah...


Dalam perjalanan ke Makam Hang Tuah di Duyong... pramugari yang jadi co-pilot aka pemandu pelancong sibuk bercerita pasal sejarah pahlawan melaka nih pada anak2 dan bibik... dari cerita pramugari. gua dah boleh agak cerita tu versi P. Ramlee yang ada colour punyeaaarrr... tapi gua tak dengar pulak pramugari nyanyi lagu "berkorban apa saja" ... hahaha.... 

Selesai jer... di makam hang tuah, anak gua pulak bertanya... "perigi hang tuah kat mana ayah..???", gua pulak blurrrr... dot com..., si Aleeya yang 5 tahun menyampuk... ayah telipon laaa.. tanya kat mana...!!!! lagi gua bertambah2 blurrrr... terkena gua dengan budak kecik tuuuu... , gua pun pura2 dail telipon sambil berjalan ke sebuah gerai berdekatan, gua tanya sorang brother tuuu... ok... dah tahu...

Masuk kereta... anak2 bertanya, gua pun jawap kat bukit katil..., lagi sorang loyar buruk sudah tanya sama gua... kenapa makam kat sini (Duyong) periginya pula di Bukit Katil... jauhhhhnyaaaa..., gua jawap tak tau..., dari Duyong ke Bukit Katil jauh jugak beb... hampir sejam... termasuk mematuhi undang2 berhenti di traffic light.. hahaha... banyak tuuuuu....

Dalam perjalanan.. banyak sangatlah soalan pasal hang tuah nih..., salah satunya kenapa 5 bersaudara tu guna pakai gelaran "Hang"...??? Lagi laaa.. gua tak boleh jawap... atas desakan soalan yang tak relevan pada gua.. maka gua jawaplah jugak...;

"Apa nak heran... ayah orang Kedah.. kat Kedah lagi ramai orang guna pakai perkataan "Hang"... tak kecoh pun... setakat Melaka hanya ada 5 orang jer..., di Kedah lagi ramai pahlawan yang bermacam "Hang" dok ada... "Hang Tu" pun ada...."... dahhh... kecoh pulak suasana dalam kereta dengan loghat utara beb... bertambah2 pening kepala gua... dengan kerenah 5 beradik tuuu... perghhhh...




Anak gua yang sulong bertanya.. betulkah Hang Tuah tu Melayu dan agama Islam..??? Ntah ayah pun tak tau... melayu ke.. cina ke... India ke... eeeeee... ke... tak pun jowo... hehehe... tapi dah orang melayu bangga sangat dengan Pahlawan Melayu nih... mungkin dia seorang Melayu, lagi pun macam cerita kawan ayah sebelum nih... dia kata orang2 melayu nih handal2 belaka, contohnya.... macam...;



1) Mao Tze Tung sebenarnya seorang Melayu, nama sebenarnya Pak Man Sotong sebab asalnya mencandat sotong kat Terengganu, akibat terkena badai terus hanyut ke negeri China. Orang sana tak pandai cakap melayu, so diorang panggil Pak Man Sotong dengan panggilan Mao Tze Tung..sebabkan dah memang orang melayu ada sifat2 kempimpinan yang tinggi dia telah mengembalikan harga diri orang china di China yang dijajah Jepun.



2) Mahatma Ghandi pun asal Melayu jugak, nama sebenarnya Mohammad Ghani... dia ni berdagang dan kahwin dengan orang India, atas sebab sifat pada jatidiri melayu yang sejati, beliau telah berjaya menghalau British dari India. 



3) Hitler pun asal Melayu... tuuu... cucu dia Zami Hitler...



4) Genghiz Khan... tu pun asal Melayu jugak, dulu dia banyak kebun manggis, bila makan amat sedap. Dia buat Jem.. oleh sebab sedap tersangat... bila ditanya.. apsal sedap sangat?... jawapan dizaman tu "manggis kann??" oleh sebab itu... bila dia terlepas ke monggolia masa mencari Pak Mat Sotong, bila ditanya orang siapa nama..dia jawab Manggis Kan....lelama sebutan tu jadi Genghiz Khan.. sebab kat sana banyak nama khan. Sebab tu bila anak cucu Genghiz Khan datang Malaysia nak cari susur galur sedara mara dia kat Malaysia... tak jumpa... akibat frust takda orang yang bernama Khan... dia letupkan diri kat Puncak Alam dengan bantuan 2 orang UTK... itu fakta sejarah tuuuu... tulis...tulis... jangan tak tulis... hahahaha.....



5) Kalau tengok pada Melayu Mao Tze Tung dan Mahatma Ghandi... diorang berjaya menghalau penjajah, sebab diorang merantau dan berani, yang pengecutnya melayu2 yang tinggal di tanah melayu nih... sanggup jadi barua british... untuk mendapatkan kemerdekaan, so... lu jangan jadi melayu pencacai macam tuuuu... lepas nih pergi kaji pulak perjuangan Dato Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut... diorang itulah pejuang sebenar menghalau penjajah british dari tanah melayu... ada faham kaaaa...???



Ok... lah.., ayah stop di sini dulu.., kalau tak dihentikan mau habis sampai ke Fidel Castro.., Maradona.., Madonna.. semua hero2 sedunia melayu ayah kaitkan sebab amat "penipunya" sejarah tentang hang tuah selama ini...



Hang Li Po, Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi....???

Hang Li Po, Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, sekor lagi Hang Musang... kah...kah...kah...



Ikut cerita Hang Tuah ghaib tapi Makam Hang Tuah ada.... Hang Jebat pula mati kena tikam tapi Makam Hang Jebat takda di Melaka... cer...citer... cer..citer.... orang yang menulis sejarah nih bodoh ke... atau orang yang mempercayai sejarah nih.. yang bodoh... hingga kekal sifat memperbodohkan rakyat sehingga sekarang... waka.. waka.. waka.... kakakakaaaa  ada dengar cerita..versi mulut / lisan juga..Hang Tuah tuh bangsa CINA..pasal depan nama dia ada perkataan "HANG"...macam Hang Li Po juga..Hang Tuah berasal dari perkataan HANG TIEW WAH..hang jer bah..hang kasturi (tak tahulah)..hang lee kiew..hang lee keer...

No comments:

Post a Comment