GURU FEQAH...untuk ibadah ZOHIR...mudah ditemui...NAMUN...GURU MURSYID...untuk ibadah BATIN...sulit dan jarang diTEMUi...Selagi jasad masih berNYAWA...guru MURSYID..ARIF BILLAH..afdhol di CARI..kerana Nabi MUHAMMAD SAW itu...GURU kepada orang MUKMIN bagi...zohir dan BATIN..berSALASILAH seperti..ilmu FEQAH juga...menggunakan HADIS berSANAD...Namun TUAN PUNYA blog ini pun BUKAN GURU MURSYID

AMARAN : jika tuan puan TAK FAHAM semasa membaca perkara yang TERTULIS di bawah ini...tolong jangan katakan ini AJARAN SESAT..kerana setiap ILMU itu...ALLAH SWT...tetap menjadikan AHLInya kepada ILMU itu. Jika kita TAK PAHAM..ilmu sains atau matematik...jangan kita..katakan pakar sains dan matematik...itu SESAT pulak.. SIAPA yang faham...berSYUKURlah kepada Allah SWT..

CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Saturday 27 August 2011

ADAKAH KITA MEMERLUKAN AKTA MURTAD?


ADAKAH KITA MEMERLUKAN AKTA MURTAD?


[SN273] Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor nampaknya terus menjadi ‘punching bag’kerajaan UMNO-BN berkenaan isu pemeriksaan JAIS ke atas gereja Methodist Damansara Utama sejak ia mula meletus pada 3 Ogos lepas. Serangan demi serangan yang dilakukan oleh UMNO-BN menggambarkan bahawaparti pemerintah itu nampaknya lebih berminat untuk menuduh daripada menyelesaikan masalah. Inilah masalahnya dengan sistem federasi apabila hal-ehwal agama diletakkan di bawah bidangkuasa kerajaan negeri dan kerajaan Pusat meletakkan seratus peratus beban atau kesalahan kepada kerajaan negeri seolah-olah dosa tidak menerapkan Islam hanya ditanggung oleh kerajaan negeri!Hakikatnya, sistem pemerintahan Islam bukanlah sistem federasi sebagaimana yang diamalkan di Malaysia pada hari ini. Sistem federasi ini bukan dari ajaran Rasulullah SAW, tetapi ia adalah dari ajaran Lord Reid! Dan ternyata, sistem kufur ini yang juga diakui dan diamalkan oleh pembangkang, sering memakan diri mereka sendiri dalam banyak hal.


Sambungan ..lepas anda baca iklan di bawah ini:

Dia Mahu Islam, M'sia Bukan N/Islam, Rupanya ada....
http://www.ibnuhasyim.com/2011/08/dia-mahu-islam-msia-bukan-nislam.html

KASIH IBU... Kartika menemani anaknya Wann Kaitlynn dan Qaisara. 
KASIH IBU... Kartika menemani anaknya Wann Kaitlynn dan Qaisara.

SUNGAI SIPUT: DIA mahu dilaksamanakan hukuman mengikut perundangan Islam ke atas dirinya kerana kesalahan minum arak. Dia mahu hukman disebat cara Islam. Dia mahu bertaubat. Tentu dia yakin undang-undang Islam dalah undang-undang terbaik.

Tapi malangnya, negara Malaysia bukan negara yang berhasrat melaksanakan perundangan Islam mengikut agama, iaitu Al-Quran dan Al-Hadis. Undang-undang jenayah dan lain-lain yang dianggap dari agama, adalah bukan dari ajaran agama Islam sebenarnya. Contoh tiada hukum sebat yang adil bagi peminum arak. Zina kalau dilakukan secara suka sama suka, tiada hukuman boleh dikenakan. Bahkan hukum buang sampah lebih mahal dari hukum khalwat.

Hingga kini dia yang berstatus seorang janda menjadi popular kerana ingin dan minta dihukum secara Islam. Dia, ialah Kartika Sari Dewi Shukarnor, 34, menjadi perhatian ramai lelaki, sama ada orang kebanyakan mahupun berstatus VIP. Ramai yang mahu melamarnya menjadikannya sebagai isteri. Rupanya itulah antara hikmahnya. 

Menurut myMetro hari ini, ada yang menghantar surat berserta biodata lengkap seperti surat memohon kerja, meluahkan perasaan secara bertulis, malah tidak kurang yang lebih ‘gentleman’ berjumpa ayahnya semata-mata mahu menyampaikan hasrat di hati.

Namun, buat masa ini, tidak terlintas di hati wanita kelahiran Kampung Jawang, di sini, itu untuk mengakhiri zaman jandanya, apatah lagi dia baru kehilangan anak sulung, Mohamad Azfar Muhammad Affandi, 9, akibat lemas pada 8 Mei lalu. Kartika tidak menafikan tertarik dengan surat ‘lamaran’ diterima, namun individu yang melamarnya merahsiakan beberapa maklumat, terutama status terkini.

Katanya, bukan bermakna dia menutup pintu hatinya kepada lelaki lain selepas bercerai dengan bekas suami, Muhammad Afandi Amir, 39, tahun lalu, tetapi Kartika enggan memikirkannya dalam masa terdekat.

“Saya baru mengambil alih perniagaan inap desa Perak River Safari daripada ayah dan tumpuan kini hanya kepada kerja untuk mempromosikannya yang diuruskan bersama dua abang saya.

“Wanita mana tidak mahu hidup bersama lelaki bergelar suami, tetapi ia (berkahwin) bukan keutamaan saya dalam tempoh lima tahun ini.

“Namun, jika ditakdirkan bertemu jodoh dalam tempoh itu, siapalah saya untuk menolaknya,” katanya.

Kartika berkata dia tidak meletakkan syarat bagi mereka yang ingin menyuntingnya sebagai suri hati tetapi paling penting, lelaki berkenaan menerima anaknya, Wann Kaitlynn Saridewi Muhammad Affandi, 7. Katanya, anak adalah keutamaannya kini, lebih-lebih lagi sejak melalui kejadian sedih yang meragut nyawa anak sulungnya ketika insan lain yang bergelar ibu gembira menyambut Hari Ibu.

Bagaikan menjadi penawar duka, Kartika menerima seorang kanak-kanak berusia 10 tahun yang diberi seorang wanita seminggu selepas pemergian Azfar untuk dijadikan anak angkat. Kanak-kanak perempuan itu yang dikenali sebagai Qaisara tidak dianggap pengganti Azfar, sebaliknya sebagai kawan kepada Wann Kaitlynn.

“Qaisara tidak akan sama dengan Azfar kerana anak sulung saya mempunyai tempat istimewa dalam hati saya dan dia (Azfar) tetap saya kenang dan sayang sehingga ke hujung nyawa.

“Bagaimanapun, saya tetap mencurahkan kasih sayang yang tidak berbelah bagi kepada Qaisara kerana dia adalah amanah yang perlu saya pelihara dengan sewajarnya,” katanya.

Seperti Azfar, Qaisara tergolong dalam kategori kanak-kanak istimewa kerana mengalami masalah lembam tetapi Kartika reda menerima kekurangan anak angkatnya itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, As-salamu 'alaikum dan tahniah! 
Sistem pemerintahan Islam (Khilafah) adalah sistem kesatuan (union) di mana kesemua wilayah atau kawasan yang dikuasai oleh Khilafah mengamalkan dan melaksanakan hukum Islam yang sama. Ini kerana hukum Allah ke atas manusia adalah sama sahaja tanpa mengira tempat.Wilayah Islam merupakan wilayah yang satu yang wajib berhukum dengan hukum yang sama walau betapa jauh sekalipun kedudukan gerografinya. Justeru, tidak timbul soal hal-ehwal Islam diletak di bawah bidang kuasa negeri-negeri tertentu sebagaimana sistem federasi, yang menyebabkan kerajaan Pusat boleh lepastangan dari sebarang masalah, bahkan mempersalahkan kerajaan negeri dalam hal-hal tertentu, termasuklah dalam hal kegagalan kerajaan negeri menjaga akidah umat Islam! Walhal di dalam Islam, antara tugas pemerintah adalah menjaga akidah umat Islam dengan menerapkan undang-undang Islam di dalam negara secara keseluruhan.

Sebagai respons kepada isu yang hangat ini, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, banyak usaha dilakukan pihak tertentu untuk mempengaruhi dan memurtadkan umat Islam di negara ini, namun tiada tindakan diambil pihak berkuasa agama Islam termasuk pimpinan tertinggi bagi menyekat aktiviti berkenaan [BH 07/0811]. Dewan Pemuda PAS Negeri Perak pula merakamkan sokongan terhadap cadangan Harussani agar menyegerakan Akta Murtad. “Kami yakin usaha untuk memelihara akidah umat Islam perlu kepada penegasan agar tindakan untuk memesongkan umat Islam terjebak kepada gejala murtad dapat diatasi,” ujar setiausahanya, Salman Saleh dalam surat yang diemelkan kepada Harussani [harakahdaily.net]. Menurutnya, Pemuda PAS negeri berharap cadangan tersebut dapat dikemukakan oleh Kerajaan Negeri Perak dan mereka juga mencadangkan agar semua parti politik menyatakan sokongan secara terbuka demi memelihara akidah umat Islam.

Dalam perkembangan yang berkaitan, Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi mencadangkan agar Akta Jenayah Akidah diwujudkan bagi memastikan tiada usaha memurtadkan umat Islam berlaku di negara ini. Beliau berkata, akta itu amat perlu kerana masalah umat Islam murtad semakin berleluasa, malah usaha memesongkan akidah umat Islam itu seolah-olah bukan lagi menjadi suatu rahsia. “Sebab itu, saya dari dulu lagi mencadangkan supaya diwujudkan atau kalau boleh supaya Akta Jenayah Akidah ini dibawa ke Parlimen untuk memastikan tidak ada usaha memurtadkan umat Islam di negara kita”, katanya [UM 09/08/11].

Murtad dan Hukumannya

Murtad adalah keluar dari agama Islam. Baik lelaki mahupun perempuan, apabila keluar dari agama Islam sementara mereka telah baligh dan berakal, maka mereka diajak kembali kepada Islam hingga tiga kali disertai peringatan. Jika mereka kembali, maka akan diterima, namun jika mereka menolak, maka akan dibunuh. Allah SWT berfirman,

“Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah orang yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya”
 [TMQ Al-Baqarah, 2:217].

Imam Bukhari telah meriwayatkan dari Ikrimah yang berkata,

“Dihadapkan kepada Amirul Mukminin Ali karamAllahu wajhah orang-orang zindiq, lalu beliau membakar mereka. Maka berita itu disampaikan kepada Ibnu Abbas dan beliau berkata ‘Seandainya aku (yang menghukum), maka tidaklah aku akan membakarnya kerana adanya larangan dari Rasulullah SAW di mana baginda bersabda ‘Jangan kalian mengazab dengan azab Allah’. Akan tetapi aku (Ibnu Abbas) pasti akan membunuhnya kerana sabda Nabi SAW ‘Barangsiapa yang menukar agamanya (murtad), hendaklah kamu bunuh akan dia”. 


Membunuh lelaki yang murtad adalah didasarkan kepada zahir hadis tersebut. Sedangkan membunuh wanita yang murtad didasarkan kepada keumuman hadis, kerana Rasulullah SAW bersabda, “man baddala deenahu” (barangsiapa menukar agamanya) sedangkan lafaz “man” termasuk lafaz umum.

Juga diriwayatkan oleh Daruqutni dan Baihaqi dari Jabir,

“Bahawa Ummu Marwan telah murtad. Rasulullah SAW memerintahkan untuk menasihatinya agar ia kembali kepada Islam. Jika ia bertaubat (maka dibiarkan) jika tidak, maka ia dibunuh”. Adapun bagi kanak-kanakatau orang gila yang murtad, maka tidak sah hukuman bunuh ke atasnya. Ini kerana keduanya bukanlah mukallafdan mereka tidak dikenakan had murtad. Rasulullah SAW bersabda,

“Diangkat pena dari tiga orang (iaitu) anak kecil hingga baligh, orang yang tidur sampai bangun dan orang yang gila sampai sembuh”.


Pembahasan orang yang murtad dianjurkan untuk bertaubat dalam tempoh tiga hari adalah berdasarkan hadis dari Marwan, bahawa Rasulullah SAW memerintahkan agar menasihati orang yang murtad. Demikian pula yang dilakukan oleh Umar. Dari Muhammad bin Abdullah bin Abd al-Qariy berkata,

“Seorang lelaki dari sisi Abu Musa mengadap kepada Umar al-Khattab. Umar bertanya kepada lelaki itu, ‘Apakah ada khabar dari (daerah yang) jauh?’ Lelaki itu menjawab, ‘Ada, yakni seorang lelaki telah kafir setelah beragama Islam’. Umar berkata, ‘Apa yang engkau lakukan?’ Dia ku dekati lalu aku membunuhnya.’ Umar berkata, ‘Mengapa engkau tidak penjarakan di rumahnya sahaja selama tiga hari, kemudian engkau beri makan roti setiap harinya dan engkau anjurkan agar bertaubat, barangkali ia (akan) bertaubat dan kembali kepada agama Allah?’ ‘Ya Allah sungguh aku tidak setuju tindakan ini dan aku tidak redha kerana ia menyampaikannya kepadaku.”


Selain Umar, sahabat lain yang melakukan hal ini adalah Abu Bakar. Daruqutniy dan Baihaqiy mengeluarkan hadis, “Bahawa Abu Bakar ramenganjurkan wanita yang murtad untuk bertaubat. Wanita itu bernama Ummu Qurfah, di mana dia kafir setelah masuk Islam. Wanita itu tidak mahu bertaubatdan beliau (Abu Bakar) membunuh wanita itu.”Anjuran taubat selama tiga hari, bukanlah qayyid (batasan). Tiga hari adalah batas minima yang umumnya memungkinkan terjadinya insaf. Jika dalam tempoh tersebut orang yang murtad itu masih juga tidak mahu bertaubat, maka tempoh ini boleh dilanjutkan (oleh Qadhi). Ini adalah kerana maksud dari anjuran bertaubat adalah menyedarkan si murtad tentang Islam dan supaya dia kembali kepada Islam dan dia harus diberikan masa yang mencukupi untuk bertaubat. Diriwayatkan bahawa Abu Musa memberi kesempatan bertaubat seorang yang murtad di mana kemudian Mu’az memerintahkan untuk membunuhnya. Kemudian Abu Musa membunuh orang murtad tersebut, setelah memberi kesempatan taubat selama dua bulan sebelum kedatangan Mu’az.

Walaubagaimanapun, taubat hanya diterima jika dia tidak mengulangi kemurtadannya. Jika ternyata dia mengulanginya, maka taubatnya tidak diterima dan dia mesti dibunuh segera tanpa diberi tempoh lagi (tidak dikira lagi samada dia bertaubat atau tidak). Ini berdasarkan firman Allah SWT,

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman kemudian kafir, kemudian beriman (pula) kemudian kafir (lagi), kemudian bertambah kekafirannya, maka Allah sekali-kali tidak akan memberi keampunan kepada mereka dan tidak (pula) menunjuki mereka ke jalan yang lurus” [TMQ an-Nisa’ (4):137].

Firman Allah “maka Allah sekali-kali tidak akan memberi keampunan kepada mereka”membawa maksud Allah tidak menerima taubat mereka. Oleh kerana itu, negara (pemerintah/qadhi) tidak boleh menerima taubat mereka.

Diriwayatkan oleh Asyram dari Thibyana bin Umarah,

“Bahawa seorang lelaki dari Bani Saad melintas ke masjid Bani Hunaifah sedangkan mereka sedang mengagungkan Musailamah al-Kadzab (nabi palsu). Kemudian lelaki itu mendatangi Ibnu Mas’ud dan menceritakan kejadian tersebut. Mereka kemudian didatangi dan disuruh bertaubat, lalu mereka bertaubat. Semuanya telah meninggalkan jalan keyakinan mereka kecuali seorang lelaki di mana Ibnu Nuwahah berkata kepadanya, ‘Sungguh aku melihat engkau satu kali dan aku menduga bahawa engkau telah bertaubat dan melihatmu mengulangi lagi perbuatanmu itu. Maka lelaki tersebut terus dibunuh.”


Seperkara yang perlu diperhatikan ialah dari segi pelaksanaan hukuman bunuh ke atas mereka yang murtad di mana ia hendaklah dilakukan oleh negara (pemerintah) atau orang yang ditugaskan oleh negara iaitu Qadhi. Di dalam menghadapi orang yang murtad, tugas individu atau jemaah hanyalah sebatas mengajak mereka untuk kembali ke pangkuan Islam. Sekiranya mereka berdegil, maka urusan mereka hendaklah dikembalikan kepada pemerintah (untuk dihukumi). Mana-mana individu atau jemaah tidak boleh membunuh orang yang murtad kerana taklif (pembebanan) hukum ini terletak di bahu pemerintah. Dalam keadaan di mana pemerintah tidak menjalankan hukum Allah ke atas orang yang murtad ini, maka tugas individu atau jemaah adalah memberi peringatan, ancaman dan terus memuhasabah pemerintah yang tidak menerapkan hukum Islam ini. Malah dalam masa yang sama, wajib ke atas mana-mana individu dan jemaah berusaha menegakkan Negara Islam dan melantik seorang Khalifah yang akan menerapkan hukum Allah bagi menggantikan pemerintah yang menerapkan hukum kufur sekarang. Haram bagi setiap individu Muslim berdiam diri menyaksikan penerapan hukum kufur ini tanpa berusaha menggantikannya!

Bilakah Seseorang Dianggap Murtad?

Menurut Syeikh Abdurrahman al-Maliki di dalam kitabnya, Nidzamul Uqubat Fi al-Islam, seorang Islam itu akan jatuh kafir (murtad) disebabkan oleh empat hal berikut:-

(i) dengan i’tiqad (keyakinan)
(ii) syak (ragu-ragu)
(iii) qaul (perkataan)
(iv) fi’l (perbuatan).

Mengenaii’tiqad, ini boleh dilihat pada dua sisi–

(a) meyakini dengan pasti sesuatu yang berlawanan dengan apa yang diperintahkan atau yang dilarang oleh agama. Contohnya meyakini bahawa Allah memiliki sekutu atau meyakini bahawa Al-Quran bukanlah Kalamullah
(b) mengingkari sesuatu yang sudah maklum dalam masalah agama seperti mengingkari jihad, mengingkari keharaman khamar, mengingkari hukum potong tangan dan lain-lain.

Manakala yang dimaksudkan dengan syak (ragu-ragu) adalah keraguan dalam berakidah dan keraguan dalam semua perkara yang dalilnya qath’i (tegas). Contohnya, ragu-ragu bahawa Allah itu Satu, ragu-ragu bahawa Muhammad SAW adalah Rasulullahatau ragu-ragu tentang hukum 100 kali sebat bagi penzinaghairu muhsan(belum kahwin) dan seumpamanya, kesemua keraguan ini akan menyebabkan pelakunya menjadi kafir (murtad).

Maksudqaul (perkataan) adalah perkataan yang jelas yang tidak perlu penafsiran lagi. Contohnya, seseorang yang mengatakan bahawa Al-Masih (Isa) anak Allah, agama Islam adalah buatan Muhammad dan seumpamanya, maka ia jelas-jelas telah kafir. Sedangkan perkataan yang masih belum jelas atau masih perlu dita’wilkan, maka ini tidak memurtadkan pengucapnya.

Adapun mengenai fi’l (perbuatan), maka yang dimaksudkan dengannya adalah perbuatan yang jelas (pasti) tanpa perlu dita’wil lagi bahawa perbuatan tersebut termasuk kekufuran. Contohnya, menyembah berhala, melakukan ibadat di gereja dengan tata cara ala gereja, maka ia telah kafir dan murtad dari Islam. Ini adalah kerana beribadat dengan cara orang Kristian adalah satu kekufuran. Maka barangsiapa yang mengerjakannya ia telah melakukan perbuatan kufur tanpa perlu dita’wil lagi. Sedangkan perbuatan yang belum jelas, tidaklah mengkafirkan pelakunya. Siapapun yang masuk ke gereja tidak secara automatik akan menyebabkannya kafir. Ini kerana, ia mungkin masuk untuk melawat atau untuk mengerjakan solat. Juga, sesiapa sahaja yang membaca Injil tidak automatik akan menjadikannya kafir kerana mungkin sahaja ia membaca Injil untuk mempelajarinya secara mendalam untuk membantah kitab Injil tersebut atau boleh jadi ia membacanya sekadar sebagai bahan bacaan. Oleh kerana itu, setiap perbuatan yang masih mengandungi ta’wil tidak mengkafirkan atau memurtadkan pelakunya.

Riddah (murtad) adalah termasuk dari hudud dan jumlah saksinya adalah sama sebagaimana kes hudud yang lain kecuali zina. Jumlah saksi kes riddah adalah dua orang saksi lelaki yang adil atau seorang lelaki dan dua orang perempuan atau dengan pembuktian-pembuktian syar’ilainnya seperti pengakuan oleh pelakunya. Apabila telah terbukti seseorang itu murtad, maka ia wajib dihukum bunuh setelah ia menolak untuk bertaubat. Inilah hukum Islam ke atas si murtad dan ia termasuk hududullah yang tidak boleh diganti dengan hukuman lain!

Harta Orang Murtad

Sesorang yang murtad dan sebelum ia bertaubat, maka ia adalah pemilik hartanya dan apa yang ia usahakan. Namun, jika ia diminta kembali kepada Islam dan menolak, maka ia akan dijatuhi hukuman bunuh. Setelah ia mati (dihukum bunuh) maka hartanya akan digunakan untuk menyelesaikan segala hutang-hutangnya (jika ada) serta mengurusi jenazahnya danmemberikan nafkah kepada isterinya dan orang-orang yang berada di bawah tanggungjawabnya. Ini kerana, kesemua hak ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Jika hartanya tidak tersisa selepas pembahagian tersebut, maka perkaranya telah berakhir. Namun jika hartanya masih tersisa, maka yang tersisa tersebut adalah termasuk harta fai’ dan mesti dimasukkan ke dalam Baitul Mal dan diletakkan bersama dengan harta fai’ yang lainnya.

Sekiranya orang yang murtad tersebut berjaya melarikan diri keluar dari Daulah Islam dan bergabung dengan negara kafir harbi (kafir yang memusuhi Islam), maka hartanya akan diletakkan di tempat yang aman (dibekukan) dengan ketetapan dari pemerintah (Khalifah). Daulah Islam akan melakukan usaha agar si murtad tadi bertaubat dan kembali ke pangkuan Islam. Jika usaha ini tidak berhasil (si murtad tetap ingin kekal dalam kemurtadannya), maka dia berhak untuk dibunuh dan akan diperlakukan sebagai orang yang layak untuk dibunuh (diperangi). Dengan demikian, hartanya menjadi harta fai’. Dalilnya adalah sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Abu Bakar terhadap orang-orang yang murtad (golongan riddah) di mana Abu Bakar memerangi golongan yang murtad ini dengan cara menghalalkan darah mereka dan merampas harta benda mereka disebabkan kemurtadan mereka. Harta mereka dijadikan sebagai harta ghanimah. Seluruh sahabat menyetujui tindakan ini. Itulah sebabnya bila penduduk suatu negeri murtad, maka negeri itu menjadi darul harbi dan anak-anak serta wanita-wanita mereka harus ditawan. Bagi Imam/Khalifah, wajib memerangi mereka (murtadin) berdasarkan apa yang pernah dilakukan oleh Abu Bakar ra kerana hal ni telah disepakti oleh para sahabat (ijmak sahabat).

Khatimah

Wahai kaum Muslimin! Demikianlah betapa tegasnya hukuman Allah ke atas orang-orang yang murtad di mana mereka akan dibunuh sekiranya enggan bertaubat. Bagaimanapun, hukuman Allah ini tidak diterapkan oleh pemerintah pada hari ini sehingga timbul cadangan untuk mewujudkan Akta Murtad atau Akta Jenayah Akidah. Usaha untuk menjaga akidah umat Islam ini memanglah wajib, namun ia wajib dijaga dengan pelaksanaan hukum Allah, bukannya dengan membuat undang-undang sendiri di Parlimen ataupun di Dewan Undangan Negeri! Hukum murtad telah pun termaktub jelas dalam Islam dan ia wajib dilaksanakan. Hukum Allah adalah hukum yang wajib dilaksanakan, bukannya untuk digubal, dibahaskan, diundi dan diluluskan di Parlimen!!! Umpama hukum solat dan puasa, keduanya adalah wajib untuk dilaksanakan tanpa memerlukan kelulusan Parlimen, begitulah juga dengan hukum sebat, potong tangan dan bunuh, kesemuanya wajib dilaksanakan dan bukan untuk diluluskan oleh Parlimen! Sesungguhnya ahli-ahli Parlimen langsung tidak mempunyai hak untuk membuat undang-undang Allah. Undang-undang Allah adalah untuk dilaksanakan, bukan untuk digubal atau diluluskan oleh manusia.Siapakah yang memberi hak kepada ahli-ahli Parlimen untuk menjadi pembuat undang-undang menggantikan Allah sebagai Pembuat undang-undang?

“Telah nyata kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan-tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan-perbuatan mereka agar mereka kembali (ke jalan yang benar).”
[TMQ ar-Rum (30):41].
 

No comments:

Post a Comment